lördag 21 januari 2012

Samiska färger!

Sommaren 2010 så var jag för
första gången i Lappland.
Svärmor var född där uppe i norra Sverige.
Jag ville så klart se lite så vi åkte bl.a. till Jukkasjärvi 
 där jag tittade in i den lilla träkyrkan.

Den har en otroligt fin altartavla i tre delar av Bror Hjort,
som beskriver Lestadius predikan för samerna om att sluta med alkohol och hor.
Han var också en framstående botaniker och författare.


Åh, vilka läckra blommor det är på tavlan, det är speciellt där uppe för i juli när vi var där så blommade
tulpanerna samtidigt som sommarblommorna.
Snacka om att ta vara på ljuset.


Trä tuppen från lappland
har vi placerat på en stubbe i en nygjord rabatt.
Där skulle jag vilja skapa en blommande samisk altartavla.
Inte för att jag ska ha någon predikan nej,nej, utan
 bara för att ta upp de samiska färgerna i tuppen.

Första året i rabatten då jag bara petade ner några tageetes och verbena för att få lite färg. Väldigt tomt och trist.
Tänk vad bra att jag fick lära mig göra
 färganalys 
av Anna Vattenkanna. Tack för det tipset och ni som inte sett hur man gör kan klicka Här.
 Nu är det ju enkelt att välja fröer och perenner.
Jag är ju på god väg och har en blå anisisop där nu också.


I går blev jag verkligen glad för jag fick så många kommentarer och positiv feedback på mina
gjutna händer ( gjort själv),  den röda sparken och idéen om hamburgaren.
Jag fick också en award igen . Tack Maria för awarden.
Tack alla för värmande ord
Jag kan fortfarande inte kommentera hos en del
så tro inte att jag inte bryr mig för det gör jag.


Reglerna, eller rekommendationerna kanske man ska säga,när man fått denna utmärkelse är följande:

 Tacka och länka till den som givit den. Skicka vidare till upp till 5 bloggar, som har mindre än 200 följare, lämna kommentar hos dem, så de vet att de kan hämta denna award. Ett väldigt enkelt sätt att sprida glädje ;)

Jag kommer att skicka vidare till .
tack vare dig började jag blogga och det är ju sååå kul.
Du peppar och sprider glädje och var  min första följare.
visar snygga kläder och vackra ting.
där man får goda recept och inspiration.
med underbara bilder från sitt hem

3 kommentarer:

  1. Oj, nu är vi i "mina" gamla hemtrakter...Min mormor var född i Jukkasjärvi! Både hon och morfar var lestadianer! Så jag har minnen från dessa "möten"...inga positiva kan jag säga!
    Men de samiska färgerna gör mig Glad!
    Må väl och vink från mig.

    SvaraRadera
  2. Så härliga färger! Gladkulörer alle sammans. Önskar dig hjärtligt lycka till med din tupprabatt i samiska kulörer.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack fina du! Vad gullig du är!och GRATTIS!!!
    kram!

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!